Milyen a mai tinik műveltségi színvonala? Erre a kérdésre az iskolákban tanító tanárok tudnának leghitelesebben választ adni. Az azonban nyilvánvaló: ma mást és másképpen olvasnak a fiatalok, mint akár pár évtizeddel ezelőtt.
Olvasmányaik sok esetben az interneten fellelhető tartalmakra összpontosulnak - sokan a kötelező olvasmányokról is itt próbálnak tájékozódni -, és a média erőteljes befolyása is megfigyelhető egyes típusú könyvek (pl vámpírtörténetek) kapcsán. (A jelenséget Tari Annamária: Y generáció című kötetében dolgozta fel.)
Azt általánosan el lehet mondani, hogy a felnövekvő gyermek számára meghatározó mindazoknak a magatartási és viselkedési mintáknak a megismerése, amelyeket azok a személyek tanúsítanak, akikhez érzelmileg erősen kötődik, akikkel azonosul - tehát a szülei. Vagyis, ha a szülő esténként kedvenc sorozatát nézi, könyveket pedig csak ritkán olvas, ne lepődjön meg azon, ha csemetéje sem sűrűn fog könyvet a kezébe...
A szülőktől elsajátítható kultúra és műveltség színvonala a gyermek szellemi érésének alapját jelentheti. Természetesen az iskolai oktatás is számít, de a műveltséget a szülői alapozásra ráépítve sajátíthatja el a gyermek az iskolában. Ezért fontos az, hogy utódainkat már pici koruktól próbáljuk ránevelni az olvasmányok szeretetére. Ez intelligenciájukra, szókincsük bővülésére is jó hatással van, ezen túl a különféle történetek által a fantáziájuk működése és a társas életben betöltött szerepeik is szilárd alapot kapnak.
A szociokulturális háttérnek kiemelkedő szerepe van a társadalomba való beilleszkedéshez. Ez egyrészt a családon belüli értékrendet, a családi tradíciókat jelenti, másrészt az olyan jellegű tárgyi feltételeket is, mint például a lakásnagyság, a berendezés - ezek az anyagiak, illetve a szülői ízlés függvényei is. (Utóbbi a szülő iskolázottságának, az általa elsajátított társadalmi normáknak a megnyilvánulása.) A gyermekre hatással van ugyanakkor a felnőtt erkölcsi, esztétikai, táplálkozási, higiéniai, stb. kulturáltságának színvonala is.
Tagadhatatlan, hogy a művelődés színvonala kapcsolatban áll az anyagi helyzettel, sokszor annak függvénye is. Arra azonban törekednünk kell, hogy ha esetleg mi magunk gyerekként nem is kaptuk meg a "megfelelő" táptalajt, legalább csemetéink számára teremtsük meg a szükséges feltételeket.
Tihanyi-Konda Szilvia