Több, a fenti címet alátámasztó olvasási felmérésről is volt már szó e blog hasábjain. Most egy újabb kutatásról számolok be, ez pedig a Kaposvári Egyetem és az Olvasás Társaság legfrissebb felmérésén alapul.
A lányok vajon többet olvasnak, mint a fiúk? (Más kérdés, hogy mit? Magazinokat, netes cikkeket, facebook-bejegyzéseket?)
A Kaposvári Egyetem legfrissebb kutatásából többek között az is kiderült, hogy a kamasz fiúk ötöde egyáltalán nem olvas. Ugyanakkor a rendszeresen olvasók aránya is hasonló. A diákok többsége az irodalmat valami nehezen érthetőnek, réginek de fontos dolognak tartja.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a szülői háttér mennyire fontos. Gombos Péter, a kutatás másik vezetője úgy számol, hogy az a gyerek, akinek nem meséltek a szülei, annak kétszer akkora esélye van arra, hogy nem lesz olvasó. Akinek viszont meséltek, az jó eséllyel maga is olvasó ember lesz.
Fontos megállapítás, hogy azok a fiatalok, akiknek olvastak gyerekkorukban és saját könyvespolcuk van, sokkal nagyobb eséllyel lesznek olvasók. Nem meglepő módon az irodalomtanárok könyvajánlásai rendkívül fontosak, ugyanis olyan kötetekkel lehet megszerettetni az irodalmat amit szívesen olvasnak a fiatalok.
A kutatás egyik vezetője, Hevérné Kanyó Andrea szerint nemcsak az olvasás megszerettetése, hanem az olvasóvá nevelés is fontos alsó tagozatban. Ebben az életkorban ugyanis még szívesebben vesznek kezükbe könyvet a gyerekek. Az olvasás ráadásul a fejleszti a szókincset és az életre nevel.
Azt is kimondja a tanulmány, hogy a felső tagozatba lépés mérföldkőnek számít az olvasás szempontjából: a gyerekek ugyanis új tantárgyakat kapnak, a hangos olvasás háttérbe szorul, önálló szövegértésre van szükség. Aki alsóban nem tanult meg jól olvasni, annál bizony hamar előjönnek a problémák.
Az olvasó kamaszok többsége egyébként jelenleg a vámpíros és a fantasztikus irodalmat forgatja, ezt is bizonyítják más felmérések, például könyvkiadók listái.
Cikk forrása: Kapospont