A dohányreklámok hatása

 2013.06.26. 22:32

A betegszoba.hu-n nemrég jelent meg egy cikk a dohányreklámok kamaszokra gyakorolt hatásáról. A következő bekezdésekben erről olvashattok.


Egy német kutatás szerint minden tíz cigarettareklám közel 40 százalékkal növeli az esélyét annak, hogy egy tizenéves gyerek kipróbálja a dohányzást.

A kísérletben részt vevő tiniket  arról kérdezték, milyen gyakran találkoznak különböző típusú hirdetésekkel, melyek között szerepelt hat olyan reklám, melyek az akkor legnépszerűbb cigarettákat hirdették, valamint nyolc olyan, amelyek egyéb termékeket – például csokoládét, ruhát, mobiltelefont vagy autót – népszerűsítettek.

Először 2008-ban tették fel a kérdéseket a kutatók, majd 2011-ben, 30 hónap elteltével megismételték ugyanezeket, valamint még arra is rákérdeztek, hány szál cigarettát szívtak el az elmúlt időszakban, illetve van-e, aki rendszeres dohányzóvá vált azóta. Minden harmadik fiatal, azaz 406-an bevallották, hogy az eltelt 30 hónap során már kipróbálták a cigarettát, és minden tizedik (138 személy) azt is elismerte, hogy az előző hónapban is dohányzott.

Egyhuszaduk (66 személy) számolt be arról, hogy több mint 100 szál cigarettát elszívtak már – vagyis rendszeres dohányzóvá váltak –, és ugyanennyi fiatalról derült ki, hogy nem telik el úgy nap, hogy ne gyújtanának rá.

A napi szinten dohányzók egyharmada 14 éves vagy annál fiatalabb volt, míg minden negyedik 16 éves vagy annál idősebb. A dohányhirdetésekkel való szembetalálkozásaik aránya összességében alacsonyabb volt, mint az egyéb termékeket népszerűsítő reklámokkal való találkozásaik, ám volt egy bizonyos cigarettamárka, melyet a gyerekek közel fele legalább egyszer látott, 13 százalékuk pedig tíznél is többször.

Amikor a szakemberek annak próbáltak utánajárni, kit mi vett rá a dohányzásra, a hirdetések a második helyen álltak, az indokok élén pedig a kortársak befolyásoló ereje szerepelt, az azonban így is világossá vált, hogy minél gyakrabban találta szembe magát egy tini valamilyen dohánytermék hirdetésével, annál nagyobb volt az esélye, hogy ő maga is rákapott a dohányzásra.

A vizsgálat kimutatta, hogy azok a gyerekek, akik a legtöbb ilyen típusú reklámot látták, kétszer olyan nagy valószínűséggel váltak rendszeres dohányzókká, mint azok, akik a legkevesebb cigarettahirdetéssel találkoztak, illetve az is kiderült, hogy minden további tíz reklám 38 százalékkal növelte az esélyét annak, hogy valaki rászokjon a cigarettára, és 30 százalékkal annak, hogy naponta elszívjon legalább egy cigarettát.

A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy az eredmények alapján csak támogatni lehet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azon javaslatát, miszerint a dohánytermékek reklámozását teljes mértékben be kellene tiltani, hiszen igen erős befolyásoló ereje van, elsősorban a fiatal nemzedékre.

Cikk eredetije: Rossz hatással vannak a tinikre a dohányreklámok

 

Címkék: kutatás reklám dohányzás egészség cigaretta tinik kamasz

A bejegyzés trackback címe:

https://kamaszgondok.blog.hu/api/trackback/id/tr665379797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása